Rotorua

14 augustus 2016 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Rotorua, de stad die bijna overal naar zwavel ruikt (denk eieren die al even liggen... ). Her en der stoomt en borrelt het en je ontkomt er niet aan je te realiseren dat je op een bijzondere plek loopt waar onder je en om je heen de natuur continu in beweging is. Uiteraard geisers en kokende modderpoelen bekeken die je 'gewoon' in de stad voorbij loopt. Maar ook naar het Wai-o-tapu park om nog meer van die wonderlijke plekken van dichtbij te bekijken. Of het de mooiste/beste plek is om dit tegen betaling te doen weet ik niet (er is namelijk nogal veel keuze), maar wij vonden het hier geweldig en het meer dan waard.

We hebben hier ook een 'Maori evening experience and Hangi dinner' gedaan. Dat was een kennismaking met de Mitai stam. Ook wel erg commerciëel allemaal natuurlijk, maar wel indrukwekkend. Zoals de warriors die in een traditionele waka (kano) voorbij varen over de rivier,  of het water drinken afkomstig uit de plaatselijke heilige bron ( en die bron bekijken met als bonus nog wat glimwormen onderweg). Maar ook een culturele voorstelling inclusief 'poi dansen' en uiteraard de 'haka' en tot slot een traditioneel (onder de grond) gekookte  maaltijd: de hangi. Zelfs de jongens vonden het heerlijk, maar misschien hielp het niet zo traditionele, maar wel uitgebreide toetjesbuffet ook een beetje mee.

Vanuit Rotorua zijn we ook nog naar de Hobbiton movieset bij het dorp Matamata gereden. Wel heel erg gaaf om ineens door het Hobbit dorp uit de films te lopen. Zelfs als je geen enorme fan bent is het echt heel mooi om te zien hoe dat allemaal gemaakt is en om de ins en out van de filmopnames te horen tijdens de rondleiding. We kijken nu echt wel met andere ogen naar de LOTR en de Hobbit trilogieën.

Ook hebben we een wandeling door de sprookjesachtige Redwoods gemaakt en een bezoek gebracht aan de zgn. Blue lake en Green lake.